NUFFNANG

FOLLOW ME

Menegur ada caranya.

Monday, August 24, 2015 0 Comments A+ a-

Jika ada yang menegur kamu untuk melakukan kebaikan, terimalah dengan hati yang  terbuka. Bagus bila ada yang sudi saling ingat mengingatkan, TETAPI........ bercampurlah , bergaullah dan kenalilah mereka dahulu sebelum mulakan teguran. Ridak semua orang terkesan dengan teguran secara maya . Maksud saya disini melalui aplikasi whatapps. Copy sent sana foward sini nampak tidak bertegas disitu.

Tuduhan dan bersangka baik. 

:)

Ini kena pada diriku sendiri. Bagaimana seorang yang bergelagar dan dihormati oleh orang lain dengan senang wenang menuduh membuat tuduhan kena 'removed' sebab dibenci? Mujur daku tidak memberikan tazkirah pendek " Sesungguhnya, bersangka baiklah kamu sesama manusia" salam tiada pembuka kata tiada.

Maafla, hilang satu respek dari diri yang serba naif ini. 
Usah kita senang menilai peribadi orang lain dalam masa yang singkat dan usahlah kita menganggap kita ni sebaik baik umat dan sempurna. Bak kata Ustaz Ridhuwan Tee, nak berdakwah kita kena tunjukkan CONTOH yang baik. 

Dah kalau kita ni pun kaki bangkang, kaki mengata itu contoh yang BAIK ke?

Renung renungkan selamat beramal. 

:)

Ye diri ini belum cukup SEMPURNA tapi tidak perlulah penilaian buruk dri mata kamu. Tidak perlu, kenal kamu pun baru sangat, kamu tidak mengenali diri ini sepenuhnya.

Sudah sudahla menilai manusia lain.