NUFFNANG

FOLLOW ME

Senang giler buat popcorn !

Sunday, June 02, 2013 0 Comments A+ a-

Ha !
Nak share,
Orang lain da berkurun buat popcorn sendiri ! Awak baru nak.try. Hahahahaa...whateverrrr !
Janji aku try buat. Haahaha..

Ok ! bahan-bahannya

2 genggam jagung kering
1 sudu besar butter.
( Klu guna marjerin, kena adjust rasa sket sbb marjerin agak masin )
1 sudu kecil minyak masak.

Untuk pemanis

2 1/2 sudu gula pasir
1 sudu besar butter

Caranya !
Masukkan butter dan minyak dalam kuali / periuk bertutup ( aku guna pemanggang ajaib )
Try masukkan 1 biji jagung kering, kalau kembang ok, masukkan 2genggam jagung tu, terus tutup dan nikmatilah bunyi meletop2 jagung tu, jangan bukak penutup ya ! Kang berterabur abisss.. Aku juz goyang2 dan goncang2kan pemanggang ajaib aku tu.. Bila dah semua kembang dan tiada dah bunyi meletop2 dah hilang, boleh alihkan jagung tu dalam bekas lain ya!

Ok now time to buat pemanisnya pulak.

Ok, sediakan kuali, masukkan gula dan butter, kacau sampai gula dan butter jadi pekat dan keperangan, masukkan jagung tu,.kacau laju2 dn pastikan semua jagung tu rata ya !

Kemudian angkat dan masukkan dlam taperware bila dah lerai2kan dan kering.

Boleh kunyan anytime !
Kenapalah aku tak tahu yg nak buat benda ni senang gile kot !!

Hehee.. Selamat mencuba ya ols.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone