FOLLOW ME

May 28, 2013

10 tahun yang dulu... Demam , Muntah, Ambil Darah,Operation Theatre dan Ketidakpercayaan orang.

Assalamualaikum,

Tarikkkkkk nafas dalam-dalam.. Bila ingin menulis sesuatu yang lama, dan kenangan yang tak berapa nak manis, harus mulakan dengan bismillah, tarik nafas sedalam-dalamnya... Yelah ! Memori nak berputar semula kan? ... Jom...kongsi, jika kamu juga ada kenangan tak berapa nak maneh suatu masa dulu.. Hidup dengan mengenang peristiwa lama bukanlah buruk sangat, cukup indah dan menjadikan kita agar menjadi manusia paling bertuah dan bersyukur padaNYA!

31 Mei 2003, Lahir anak sulungku
Ini kenangan anakku...  bacalah kalau sanggup melalui saat-saat sukar daku. ...
Jumaat ni, 31 Mei 2013, genap anakku 10 tahun. Eh! Darjah 4 da anak mama kan? Alhamdullillah sihat walafiat. Komplikasi dari 3 kali pembedahan itu ada cuma tidak ketara. Itupun dah Syukur Alhamdullillah..Bila membaca posting rakan facebook., mereka kongsikan suka duka anak sakit masuk ward, disahkan sakit, perlu diambil darah, perlu dibuat pembedahan segera, perlu pemantauan.. hati jadi sebak...... Lantas terkenang peristiwa daku dan anakku.. Hafiz .

Hafiz lahir pada hari Sabtu.. bebetul time cerita Shin Chan start! Perangai pun cam Shin Chan ! hahahah.. sayang anak mama ! Tapi dia baik, tak macam Shin Chan.. cuma kepochinya la macam Shin Chan ! =p Genap umur Hafiz 4 bulan, (masa tu Hafiz dijaga oleh nenek kat Bangi) , Hafiz kerap demam panas. Demam panas bukan sikit-sikit punya demam, demam terus melonjak 38-39c. ermm.. panas tu ! yang terkena pun anak sulung. Ingatkan demam nak besar lagi ! Tapi mama dan papa tak penah amik ringan bila Hafiz demam ! Mama papa duduk kat KL, keje kat KL kan.. ... Masa Hafiz demam, hari-hari mama papa balik jenguk Hafiz kat rumah nenek.. bawa Hafiz g klinik Lita Alis kat Bangi. Sampai tak cukop duit papa nak bayar treatment Hafiz masa tu, macam-macam ubat sampai x cukop kos yang Kubah Biru patut tanggung ! ... Papa ke sana sini cucok duit.. masa tu gaji belum besar lagi... Hidup pun tak sesenang sekarang.. Pakai pun Iswara buruk tu je.. tu pun kereta seken -hand ~ Jadilah daripada takde kan... =)

Berminggu juga Hafiz demam.. sampai satu tahap Hafiz demam, Hafiz semacam kena sawan tarik-tarik .. emak masukkan jari emak dalam mulut Hafiz, Hafiz dikejarkan ke Hospital Putrajaya tempat Hafiz dilahirkan.. erm.. Doc terus rendam Hafiz dalam ais ! Bermulalah saat kita berumahtangga di Hospital Putrajaya ! ....

Day 1 - Papa yang jaga Hafiz.. malam pertama Hafiz di Hospital Putrajaya yang mengejutkan semua bayi yang ada dalam ward 2A ..Yelah, si bayi kecil 4 bulan menangis ! sakit apa sayang? sakit kat mana sayang? ... Hafiz je yang tahu kan sayang? Hafiz mana tahu nak cakap lagi kan? So Hafiz pun nangislahhh ~ ... Malam tu juga dalam jam 3.00 pagi Hafiz kena rendam dengan ais ! di atas katil tidur Hafiz juga ! Suhu badan Hafiz meningkat secara mendadak ke 39-40c !!......... Esoknya Hafiz kena ambil darah... Dokter pun tak tahu apa penyakit Hafiz. geleng kepala dia. Seminggu masukkan antibiotik, dengan harapan tidak lagi mengalami demam on dan off.. malangnya Hafiz masih demam.. Minggu depan masukkan lagi antibiotik lain.. pun masih demam on dan off, siap muntah melonjak-lonjak lagi. * risaunya mama waktu itu * . akhirnya dokter mohon izin dari papa dan mama untuk ambil air tulang belakang hafiz. Siapa yang mahu? sebab dari CERITA orang, kesan memberi air tulang belakang banyak negetif. Tetapi, demi nak mengetahui kuman yang mengganggu anak mama, papa dan mama izinkan dokter mengambil air tulang belakang Hafiz diirigi dengan doa.. selamatkan lah anakku, jauhilah perkara yang buruk dari anakku... Ya Allah... Atok dan nenek memang tak izinkan.. yela ! cucu pertama mereka kot kan? :-( Semuanya demi anakku.. dokter kata, jika tidak diketahui kuman apekah yang merebak, dokter tidak dapat beri antibiotik yang sesuaiuntuk badan Hafiz.. demam Hafiz akan berlanjutan, kepala Hafiz akan membesar dan terus membesar... Ya Allah... Papa dan mama membuat keputusan kurang 5 minit untuk benarkan dokter mengambil air tulang belakang Hafiz. Petang itu juga dokter ambil air tulang belakang Hafiz. dari celahan pintu, mama nampak anak mama.... * sedih........ bacalah post yang aku link kan tu ye... hari-hari yang aku lalui saat itu masih jelas dalam kepala aku......... Setelah ambil air tulang belakang Hafiz, dokter sahkan Hafiz mengidap sakit ' menigities'

Definisi Meningitis

Meningitis adalah suatu peradangan dari selaput-selaput (yang disebut meninges) yang mengelilingi otak dan sumsum tulang belakang (spinal cord). Meningitis mungkin disebabkan oleh banyak virus-virus dan bakeri-bakteri yang berbeda. Ia juga dapat disebabkan oleh penyakit-penyakit yang dapat memicu peradangan dari jaringan-jaringan tubuh tanpa infeksi (seperti systemic lupus erythematosus dan penyakit Behcet)

Gejala-Gejala Meningitis

Gejala-gejala dari meningitis, yang mungkin tampak secara tiba-tiba, seringkali termasuk demam yang tinggi, sakit kepala yang berat dan gigih (persisten), leher kaku, mual, dan muntah. Perubahan-perubahan pada kelakuan, seperti kebingungan, ngantuk, dan kesulitan untuk berjaga/bangun, adalah gejala-gejala yang penting. Pada bayi-bayi, gejala-gejala dari meningitis adalah seringkali jauh kurang spesifik dan mungkin termasuk mudah terangsang atau kecapaian, penyusuan yang buruk, dan demam.
Beberapa tipe-tipe dari meningitis dapat mematikan jika tidak segera dirawat. Siapa saja yang mengalami gejala-gejala dari meningitis harus segera mengunjungi seorang dokter. 

Hafiz menjalani CT Scan, jelas ternampak tompokan air di selaput luar kepalanya. Jelas sejelas-jelasnyaaaa... Hafiz perlu dibedah kata doktor. Sehari dekat 5-6 kali ambil darah. Tak kira siang dan malam. untuk pembedahan, Hafiz perlu dihantar ke HUKM kerana disana terdapat banyak pakar kanak-kanak... Macam-macam terjadi, dengan strecher tak de, nak kena dukung anak begitu je....hurm, abah bertekak dengan attenden hospital.. ;( ...

Pembedahan dijalankan... kali pertama sukses..... 2 lubang di kepalanya... Bila dibuat CT Scan, masih ada tompokan air di selaput luar kepalanya. Operation kedua, ketiga......... baru sukses... Hati mama mana yang nak tenang jika anak kecil umur 4 bulan keluar masuk operation theater? Yang jarum halus keluar masuk tangan dan kaki anak? Pek air keluar masuk dari mulut anak? Macam-macam wayar berselirat di badan dan kepala anak?????????... So, jangan anggap mudah apa yang aku lalui.... Apa yang ibu ibu diluar sana lalui keperitan, aku juga rasa tempiasnya........

Yang best? ketidakpercayaan setempat kerja.... * itu cukop menceritakan segala galanya* aku bukan pendendam, aku cuma beringat, Sewaktu kita susah, kita akan kenal siapa kawan dan lawan kita. Percaya Qada Qadar Allah. Insya'Allah tenang....

Doakan anakku Hafiz kekal sihat seadanya, Itu cukop menggembirakan aku.

2 comments:

Aisyah Husaini said...

sabar ye kak..kite pun masih teringat macam mana anak kite berselirat wayar time umur dia masih 2 minggu kak..sedih sangat..x pe kak dugaan kite membesarkan anak sulong..InsyaAllah segala kesusahan tu akan dibahar dgan seribu gandaan kebaikan daripada yang maha Esa..alamak sedih tibe2 terinagat kat anak : (

Lily Yussof said...

adehhh..sedih aku baca citer ko ni mek..aku dpt rasakannya abb masa tuh aku dah kejer kat usim dah..aku ingat masa tuh aku ada melawat ank ko kt HUKM..masa tuh aku ngan Azreena..tgk la Hafiz tuh camner..syukur alhamdulillah hafiz sihat smpai skrg..dah besar pun..usia hafiz sama degn usia aku kejer kat usim..dah 10 tahun..ketidakpercayaan yg ko alaminya pun aku dah alaminya juga semasa suamiku masuk wad ari tuh..nk cuti pun dipertikaikan..ketidakberadaan di opis pun menjadi isu besar..org yg berckp tu pun pandai ckp jer..yg tanggung adalah kita..so, kita sama2 beringat ape yg mereka telah buat..tul ckp ko..bkn nk jd pendemdam tp tu la hakikatnya..yg tk bole gambarkan dgn kata2..

 

. Template by Ipietoon Cute Blog Design