NUFFNANG

FOLLOW ME

Menilai guna 'mulut?'

Sunday, October 07, 2012 0 Comments A+ a-

Salam =)

Saje nak berceloteh sikit. Heh! Sikit ker? Kalau dah berbloGging tengah2 malam cam ni, memang 'sikit'la isinye ;p haha.

Kenapa tajuk posting macam tu erk? Ini semua berdasarkan pengalaman sendiri. Ye kita ni manusia, khilaf. Oleh itu, kita kena sentiasa belajar dan belajar memperbaiki kelemahan diri. Tuhan beri kita akal untuk kita fikir mana baik mana buruk.

Jika ada orang baru yg ingin berkawan dengan kita, tiba2 kawan kita si B bercerita buruk tentang orang baru tu pada kita. Sebagai orang yang punyai akal, adekah seharusnya kita menerima bulat2 apa yg dikatakan oleh B tadi? Kita boleh dengar segala ceritanya, tapi kita patut menilai sendiri tentang orang baru itu. Janganla kita menghukum orang baru itu menggunakan 'mulut' si B tadi. Contoh mudah kan?

Mungkin orang baru itu tak serasi dengan B, mungkin mereka punyai krisis, sebab itu B bercerita buruk tentangnya pada kita dengan harapan kita juga memulaukan die. Isk.. Kan tak elok tu. Allah beri kita akal. Kita seharusnya menilai tiap orang yang datang pada kita sendiri. Kita jadi rakannya tika susah dan senang. Bagaimanakah dia jika kita alami kesusahan. Adekah dia menghilangkan diri? Adekah dia membantu kita? Adekah dia mengapi2kan kita?

Kita kena memilih rakan2 melalui penilaian mata hati kita ye. Jangan nilai melalui 'mulut' org lain, dan rasa amarah! Take a deep breath and think. ;)

# diri ini telah melalui pelbagai dugaan, dan masih disini, setia disini untuk meneruskan kehidupan.. Yg menikam daku , daku masih mampu tersenyum.. Hendak memulaukanmu., itu bukan AKU. Biarlah yg BERHAK membalas apa yang sepatutnya. #

Nite.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone