FOLLOW ME

October 23, 2012

Dalam Kapla.......... Batu ada Dudok !



Salam =)
Isk Isk.. tajok entry tak ingat ye? . Ok. Ni bukan nak marah-marah sesapa. Sila jangan nak sentap. Ini cuma nasihattttt ... =) dah tak boleh haku nak cakap depan-depan, meh haku type kat sini. Lepas tu, aku puas hati !... aku takdelah update status kat FB nak marah² atau maki² orang cam orang lain semua salah , haku sorang jer yang betul kan? kalau pasal family pun, TOLONGlah jangan update kat fesbuk nun. Ada yang senyum, ada yang gelak, ada yang senyum sinis, ada yang wat tak nampak. Kau bukan tahu HATI depa.! Kau update je maki-maki, marah-marah, pasal bos la, mak ko lah, abah ko la, adik ko la..
** eee.. macam bagus sangat budak ni? kau tu PERFECT 10 sangat ker?? Please laaaaaa oi.

Sikit nasihat aku .
( kalau kau curik2 bace la yer )

MARAHKAN NYAMUK, KELAMBU DIBAKO.
(faham?)

Ko marah kat haku... pastu, abis semua contact yang seangkatan dengan si A, B, C ko delete? Ehhhhh.. ko da kenaper? Deleted la, ade aku kisah ke? Ni dah kali ke-2 ko buat ok. Aku pun tak nak la.. tak kuasa nak bace update status yang -ve memanjang. Banyak jer ko share kat mukabuku tentang sedar diri, bersederhana, hormat orang tua bagai. Kau buat ker? Ke berlakon jer semua tu? haaaaaaaaa.. kasar da ayat aku. * ni memang menaip sambil tahan marah namenye! =p Ape yang ko dapat dengan delete contact tu? puas hati la sangat? tah hape2. Macam budak2 hingusan. *sentapla*
Fikir la sikit, da berumur kot ko tu, ada putera dan puteri kot. Matang la sket. Bukak sket kepala tu supaya boleh TERIMA dan DENGAR nasihat orang lain terutamanya KAKAK. tauuuuuuuuuuu!

BELAJAR UCAP TERIMA KASIH.

Ape-apa pun dalam dunia ni, samada mak tolong buat air ke, mak tolong ambilkan tuala ke, mak tolong masak ker, mak tolong jaga anak ke... setiap kali ambil anak tu, ucaplah TERIMA KASIH. Tak bagi duit pun tak ape. TERIMA KASIH tu pun dah cukop besar bagi seorang mak. kalau haku la, Apiz mintak tolong haku ni buatkan air milo die sebelum tido, aku ni penat, keje, balik keje masak lagi, gosok baju keje lagi, siapkan susu ayiez nak tido malam kang, pack baju sekolah apiz dan ayiez, kemas dapo bagai2, apiz minta tolong buat air milo, dah buatkan air milo die, dia kata " tq mama" . tak ke sejuk ati ko kan? ;p cam tu la jugak, bila dengan mak. mak tu dah la penat satu hari jaga anak ko, dari jam 7 lebih bawak ke jam 6 petang. ( paling lambat ) ni, kadang2 dengor sore idok, ape idok, ilang aje............. katekanla anak ko tetiber takde dan mak pun tak call, sebab ingat ko dah ambil ( sebab selalu camtu ) kan? camner? Cubalah cakap, "Terima kasih mak..bye bye nenek.., cakap esok datang lagi.. nenek rehat ye " tak ke sejuk ati orang tua tu? haish. tu pun nak ajo ke? adeiiiiiiiiiiiiiii..

JANGAN ! JANGAN buat mak selalu kecik ati, sok -sok anak ko buat kat ko balik. Idup macam roda adik oi. Dulu aku jaga ko, skang ko da ada anak ko, ko jaga anak ko, sok-sok anak ko kaga ko, silap-silap, ko yang kena jaga cucu ko nanti.. macam mak sekarang .

BUKAK KEPALA OTAK

Setiap kali orang nasihat, maknanya orang SAYANG. Kalau orang dah tak nasihat dan buat tak tahu. LANTAK kaulah nak jadi apa. Selagi orang TEGUR, kena terima. Kalau tak setuju dengan dengan pendapat orang tu , CAKAP.. bukan BUAT MUKA sampai orang nak menyampah. Jangan fikir kau je ada HATI dan PERASAAN yang orang lain nak jaga. Orang lain pun ada gak. isk.....

MATANG la SIKIT

Kalau kita buat baik dengan orang, Insya'Allah orang buat baik 10kali ganda dengan kita. Kalau orang lain ada je yang tak kena dimata kau, camner? kau je ke sempurna? Mana ada orang sempurna? Tak ada ok. Semua orang kena betulkan diri dari kesilapan lepas. Ini kalau 10 kali buat silap, 1 kali je betulkan, itu pun SEKEJAP. ape hallllllllllllll ! Kita hidup ni memang bergantung dengan orang lain. Monyet jer hidup bergantung atas pokok! Selagi ada keluarga, jagalah elok-elok. Ini ada jer carik pasal, Kau da kenapa? Ehhhh. dengan kau je ke kena bagi and tadah semua. Orang lain tengok je? Banyak benda dah tolong tapi kau ingat ke? nampak ke? sedar ke? Ni bukan UNGKIT, nak suroh kau ingat. Cuci balik kepala otak tu. kakak-kakak dan abang ko pun ko bukan nak hormat sangat, apetah lagi adik ko kan? Ape la salah budak tu kat ko tah? Tolong jaga pun kena, tak jaga pun kena.. kata duk umah perbesaq badan la ape la....... isk. tak faham la aku. Tolonglahhhhhhhhh! aku penat!

Bila msg nasihat. " yelah.. aku salah "
-----------------> dah tahu salah, buat ape?

yelah, aku buat ape pun semua tak kena..
----------------> kau sedar tak kenapa?

yelah.. aku susah...
---------------> tahu susah, tapi? !!!

yela.. itu, yela ini..... yelah. yelah.. YELAH! aku penat nak layan.  ha ha  --- amik ko.
Ko ada laki kan? Sepatutnya banyak-banyak bincang sama - sama macam mana nak harmonikan keluarga sendiri.

kalau rasa bajet tak cukup apa nak buat? isk. *garu kepala*  Tolonglah. Tolong BUANG BATU yang ada DALAM KEPALA tu.

Terus terang aku bitau kat sini, aku tak bermusuh apetah lagi carik pasal sama ko. Aku ni nasihat sbb.......... aku SAYANG.  FAHAM !

ok lah. Aku nak g buat keje.

0 comments:

 

. Template by Ipietoon Cute Blog Design