FOLLOW ME

August 1, 2012

Tolerate

Bila bercerita bab cuti. Ramai jer manusia-manusia yang sedap mulut je cakap " pandai-pandailah manage cuti"
Yer betul.
Tak dinafikan.
Sepanjang tahun ini, daku memang banyak cuti. Ada yang cuti berderet 5-7 hari. Sebab apa? Sebab anak ye. Ada anak kecil macam tu lah. Tetiber je demam. Kena hujan sikit kang demam. So, kalau dah demam panas sepanjang malam dan kau tak tidur sepanjang malam, kau larat ke nak pergi kerja? Yelah, kalau kau ada bilik sorang-sorang, ape adehal kan? tutup pintu then tido lah kejap. * aku note kat sini. Kejap ye. Bukan bantai 2 jam kau tido. Aku ni takder bilik, kau nak aku datang kerja tersengguk-sengguk depan komputer dengan pening kepala? Adekah bila anak kau demam, kau tak yah berjaga malam? Kau tak payah susah-susah nak jaga anak kau time anak kau perlukan perhatian? Ke kau tidooooooooooo jer berdengkur, ape jadi, biarlah laki @ bibik kau tengok ye? * Agaknyer laaa kan?

Aku takder bibik.
Laki aku pun bantu On and Off tengok anak kalau demam.
Budak kecil kalau demam dah tentulah dengan makkkk aje.
Taktau la aku kalau anak kau demam, dia lagi manja ngan bapak lak kan? *sighhh

Aku malas la nak buruk sangka, tapi kau sendiri dah buat orang lain buruk sangka terhadap kau. Tahu?. Kenapa kau nak jadi seorang yang agak busuk hati @ dengki dengan orang lain? Sorry to say, aku tak dapat maafkan kata-kata kau tu. Dan kau tak patut nak mem'plan-plan' kan perancangan orang lain.

Kau cuti g holiday
Kau boleh balik rumah suka-suka hati ambil barang tertinggal
Kau boleh keluar suka-suka hati masuk jam berapa.. * sebab da datang awal
Kau boleh keluar suka-suka hati nak menapau anak kau makanan

Ada orang lain kisah?
Kau taknak orang kisah pasal kau, Jangan nak kisah sangat pasal orang lain.
Jangan nak treat orang lain macam dak tadika sangatlah!

Tak payah nak atur rancangan antara aku dan huby aku.
Dan kau bukan nak mendoakan anak orang lain sihat sepanjang tahun. Kau boleh pulak keluarkan kata-kata " Kalaulah anak awak sakit lagi nanti mcm mana? cuti dah takde?"
Aku tahu nak atur hidup aku. Aku penah je dipotong gaji 2 minggu jaga anak aku. Ada potong gaji kau ke? Ada kau nak bela aku ke? Aku yang bela diri aku dengan pihak berkenaan. Kau orang semua lagi nak menambah beban aku ade.

kalau macam ni la, takder sape pun yang aku respek kecuali ketua yang SATU dan yang laing ketua ditempat aku. Dah yang bawah-bawahnya sume tak berapa nak ok. huhu.. ;) Kau senang la nak cakap. plan cuti, plan cuti. Hallo! Anak sakit boleh ke nak di plan-plan??? kalau nak bercuti pergi holiday bolehlah nak plan...

Tahun ini sahaja Allah uji aku.
Anak aku demam panas nak tumbuh gg 3 hri
Anak aku demam campak 6 hari
Anak aku demam chicken pox 8 hari
Tu belom lagi demam berhujan, jatuh , injek dan lain-lain..

Kau ada anak kot kan? Sepatutnya kau faham la kan?
Ke kau EGO dan taknak faham?
Sukati kau lah.
Tindas la selagi boleh.

Nak RAYA kot kan? Kenapalah nak sekat-sekat apa yang orang nak sambut. Apa kau dapat? Puas hati kot ye? Bolehla kau cakap "sape suro tak plan cuti.. nah rasakannnnnnnnn" ;p kah kah kah.

ops : kalau nak bergurau pun, gunalah kemahiran social beauty yang dah belajar tu. Kalau tak sama jer tak funtion! Jangan jadi Air yang dah penuh dalam gelas! * ingat tu!!

Ade aku mension ur name? Takder kan? Nak sentap ikut suka laaa hoi! Penat dah aku. Start today, Datang, buat dan balik.

0 comments:

 

. Template by Ipietoon Cute Blog Design