NUFFNANG

FOLLOW ME

FB = For find Friends Or Enemy?

Tuesday, April 17, 2012 2 Comments A+ a-

Salam semua yang membaca. Eh? ada ke yang membaca ni? Cer komen.. cer komen.. hik hik. takut daku wat entry syok sendiri lak eh? :D Ok.. Da lama rasanya tak cerita tentang Fesbuk? Oh. lama ke? lama la juga. Ada la dalam 3 bulan KOT? ..Masa bercerita dulu, masa baru mula-mula wujudkan 1 komuniti berkelompok khas buat wanita. Bukan untuk ibu-ibu jer tau, tapi untuk perempuan. Yang dah kawin mahupun velom kawen.


Biasalah, bila dah berkumpul ramai-ramai tu, lagi-lagi pula perempuan.. dah tentu ada selisih faham. Dah tentu si A lebih selesa berbual dengan G, K , L , dan Z jer. Bila H post, sepi jer komen nyer.. Bila K post, amboih! laju je notification kan? Bukan kita memilih kawan yer. tapi mungkin apa yang dipostingkan oleh K, kita pun tak tahu nak jawab macam mana. So, sebab tu la daku kata dan pesan, "LIKE" saja suda cukup menandakan yang posting itu ada pembacanya. Cuma tidak tahu nak jawab macam mana. Kann........... jangan la kata A tu nak kawan ngan dan nak reply bila geng -geng dier je. Come - Onnn......... semua dah matang kan? dah beranak pinak dah pun. takkan nak anak-anak kita bersikap tak matang macam kita gak? Tentu tak nak kan?


Katakan TAK NAK pada sikap TAK MATANG.



For me, ( Personal ) FB ni adalah ibarat MEDAN PERTEMPURAN. Kau pandai berkawan, ramailah kawan kau. Kau pandai jaga ati kawan, ramailah suka kat kau. Tapi kalau sebaliknya, kau fikir sendiri lah eh?. Kenapa bila kawan, ada yang Unfren kau? Ada yang Leave rumah kau? Kenapa? Sebab tak suka kau? Ok. Kau salah.


Jawapan : (Pandangan aku) kalau bila da di ajak masuk ke satu-satu kumpulan komuniti, dan kemudia orang tu leave kumpulan tu, bukan bermakna dia tak suka kau. Tapi mungkin.


- Dia rimas notification banyak

Sebenarnya boleh jer nak OFF noti kan?


- Dia tak suka lepak -lepak jemaah ne.

( Macam aku, kalo group biz @ Iklan memang aku automatik rejek)


- Dia tak berapa selesa dengan topik2 @ admin yang tak best a.k.a Gila koser

( Sebenarnya boleh tegur je thru PM or else )




Lihat wajah-wajah di atas ini. Pada luaran, pada zhirnya kita macam kenal je semua frenlist kita kan? Hakikatnya tak.


SEBAB.


Apa yang dia fikir, kau tak tahu

Dia suka kau ke tak, kau pun tak tahu

Dia ikhlas ke nak kawan ngan kau, kau pun tak tahu

Betul ke dia ikhlas tolong kau itu ini? Kau pun tak tahu

Betul ke dia ni penama nama ni? kau pun tak tahu.


Dan banyak lagi soalan yang aku pun tak tahu nak explain.

Kau ada FB, kau fk la ape kebaikan dan keburukan FB ni.

Bagi aku secara peribadi, jika ada masalah dengan seorang, dua orang, mungkin tiga orang, mungkin lebih orang-orang itu, selesaikan dengan baiklah. Tak perlu mengata sana sini. Jika benar tidak berlaku itu ini, Minta maaf dan perbetulkan keadaan, tak perlu cakap sana macam ni, cakap tu macam ni, tak perlu. Tak perlu tuding sana sini, nanti orang nampak kita ni gelabah sangat. Rilex, Fikir dengan tenang, Fikir dengan waras. Betul ke ape aku buat ni? Kalau betul pun mereka buat salah, tegurlah berhemah, nak pakai khemah pun takpe. Secara peribadi, aku menggunakan Blog ini untuk berkongsi. =) jangan ada yang berkecil hati dengan aku pulak. Aku dah dengar dedua pihak, aku ada otak, aku tahu baik buruk.


TIPS punyai KUMPULAN SOSIAL.


Admin - Jangan gile kuasa.

# Kata tak boleh post iklan, tapi sebab kau admin, terus boleh post iklan. BOLEH?

# Jangan itu nak ban, ini nak ban.


Jangan menyimpan PARASIT dalam kumpulan.

# Jika seseorang ahli bercerita keburukan kumpulan yang masih dia huni kepada orang lain yang tak tahu apa-apa, wajar tak simpan dia dalam rumah? = OK kau jawab.

# Parasit ini bahaya. Lama-lama boleh runtuh rumah.


Aku taknak bebel panjang-panjang. Cukup la sampai disini saja. Da besar, ada akal, fikir. dan tips menulis blog, jangan menulis time tengah 'panas', sebab....... macam-macam perkara akan keluar. Aib kawan, aib diri.. Maklumlah, Syaitan sedang rancak menghasut. Wallahualam.

Kepada yang berkenaan : Jika baca la entry ku ini, Selesaikan yang belum selesai. Aku pun tak tahu la sebab aku rasa, apa yang aku fikir itu betul. Kejap no tu jadi 42 , kejap 32 .. Ke aku silap? mata aku kero mungkin? Takpelah. Allah Maha Mengetahui Segala-Galanya.


Aku tidak mahu mencari musuh. Hanya ingin berkawan. Jika kerana mulut-mulut 'puaka' ni, semua berbalah. Sudah tu sudah. Jangan simpah Minyak dalam Api yang tengah Marak eh?

Semoga kan baik-baik saja.. Insya'Allah


2 comments

Write comments
zera eira
AUTHOR
April 17, 2012 at 5:08 PM delete

setuju. ramai yg slah guna fb. tapi kita kne bijak n peka dgn frenlist kita. I HATE STALKER. hehe

Reply
avatar
April 18, 2012 at 1:40 PM delete

kunjungan gan.,.
bagi" motivasi.,.
Orang miskin bukanlah seseorang yang tidak mempunyai uang,
tapi ia yang tidak memiliki sebuah mimpi.,
di tunggu kunjungan balik.na gan.,.,

Reply
avatar