FOLLOW ME

March 6, 2012

KETAM

Haiiiiiiiiiiiiiiii!!! Baru teringat, ada kawan kat group WOW G nak minta tutorial camno nak siang binatang ni. hak hak hak. Gile kejam!! bila type binatang rasa kejam je. Tapi.. binatang pun sedap giler weh......... lagi - lagi masak lemak cili api + kentang pergh!! meleleyyyy =p

To Lid yang rekues cara nak siang ketam ni, oooooooo!!! cara siang ketam sangat senang berbanding Ikan ok.

kalau mengikut cara saya :-



Ini adalah seekor ketam a.k.a Crab =p cara saya :
Kopek bahagian bentuk V itu, terbukak dan tarik terus bersama dengan cengkerang ketam bahagian hadapan. Maka, akan ternampakla insang ketam, yang kaler putey2 bentuk 3 segi yang panjang2. :D .. So, insang tu pun kita buang yer, ada sesetengah orang makan benda tu, goreng garing2 pun sedap.. huuuuuuuuu.......... tapi aku memang x makan.

Selepas dah buang insang ketam dan kulitnyer, kita ambil gunting / pisau, dan kerat dekat tengah badan ketam tu, jangan masak sekor2, da rope macam kek kodai da noks =p, kemudian, sepit2 besar kiri dan kanan ketam tu, aku cabut @ potong guna gunting dan ketuk bahagian tajam di hujung sepit tu, so takder la luke kan? wakakak Sepit halus tu pun kasi gunting sket ujung tu, supaya senang nak sedut isi. yummeh.


dan begitulah proses seterusnya. senang je lah!! * jangan lupe basuh bersih2 yer. Ada ketam yang banyak kaler oren-pren @ kuning2 dekat bahagian insang tu, kena kasi bersih betul2.


Nak share RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API AKU LAH. =p


Bahan-Bahan * Ketam 5 ekor * Serai 3 btg * Bawang Kecil 6 ulas * bawang putey 3 ulas *

Cili api 5 tangkai * santan 3 cawan


Caranya
Siang ketam ( Bersihkan & Toskan ) * Tumiskan bwg merah , bawnag putey , halia, dan cili api sampai naik bau ( blend ) * masukkan halia, da naik aroma * masukkan santan, kacau 2 - 3 minit, * masukkan kentang dan ketam, * tambah sedikit air jika santan terlalu pekat, masukkan garam dan kacau sampai pekat.

Yang lecehnya jika masak lemak ni, kita kena sentiasa kacau dier supaya minya tak pecah. baru chanteqqq! =)

3 comments:

Detective Fiqa said...

wahh wahh :D hehe.
dah lulus ni hehehe

Ajulaa said...

hehehe... belajor.. lelama tere. kahkahkah :p
Thanx visit dear!

Yana Libra said...

wah..camtu rupenya siang ketam ye..saya xtau..huhu~ :p

 

. Template by Ipietoon Cute Blog Design